Heateo SA juht Pirkko Valge: püsiannetusega on seljatagune kindlam

23.12.2021

„Ühekordne annetus on nagu sülle kukkunud kingitus, sest organisatsioon kunagi ei tea, mis järgmisel kuul saab. Püsiannetajate peale saavad organisatsioonid enda tegevusi ehitada ja pikemaajalist strateegiat rajada,“ ütleb Heateo Sihtasutuse juht Pirkko Valge. „Samas on paljud valdkonnad alarahastatud ning iga väiksemgi abi, kas siis püsiannetuse või ühekordse annetuse näol, on kindlasti oluline,“ lisab ta.

Veidi aega tagasi toimus Swedbanki töötajatele jätkusuutliku reede arutelu annetamise teemal. Arutasime seal Heateo Sihtasutuse juhi Pirkko Valgega, mis eraisikuid ja ettevõtteid annetama paneb, kas on olemas strateegiline annetamine ja millest annetamisel lähtuda. Heateo Sihtasutus on pika ajalooga, 18. aastat tegutsev Eesti esimene ja ainus strateegilise filantroopia organisatsioon. Swedbank ja Heateo Sihtasutus on pikaajalised koostööpartnerid, vedades koos annetuskeskkonda „Ma armastan aidata“.

„Kogu minu elu on mõnes mõttes annetamine – töö annetamisega ja annetamise nimel. Tegelen iga päev selle nimel, et filantroopiakultuur ja suurannetused kasvaksid,“ märgib Pirkko. Küsimusele, mis naist ennast annetama paneb ja millised valdkonnad temale südamelähedased on, vastab ta: „Kui ma eraisikuna annetan, siis päris palju minu annetusi läheb just kultuurivaldkonda. Olen töötanud NO99 teatri kommunikatsioonijuhina ja olen näinud, kuidas andekad inimesed väikeste ressurssidega kunsti loovad. Täna lähevad mulle väga korda Paide teatri ja selle vedajate projektid ja sinna on minu viimased annetused ka läinud.“

Mõju jälgimine

Kaaludes, millisele heategevusorganisatsioonile/vabaühendusele oma tuge suunata, soovitab Pirkko jälgida, mis muutusi vastav organisatsioon loob. „Innustan nii suur- kui ka väikeannetajaid vaatama, kas see organisatsioon, kes sulle korda läheb ja kellele soovid annetuse teha, mõõdab oma tegevuse mõju. Näiteks Kiusamisvaba Kooli puhul mõõdetakse igal aastal, kui palju kiusamine koolides väheneb. Saame koolipõhist tagasisidet: mõnes koolis vähenes rohkem, mõnes vähem ja siis pöördutakse juba konkreetse kooli juurde, et arutada järgmiseid samme ja pakutakse individuaalset tuge,“ selgitab Pirkko.

Ettevõtetele lähevad korda haridus ja vaimne tervis

Viimased viis aastat on ettevõtete annetused olnud üsna stabiilsed, annetuste kasvu veavad Eestis pigem eraisikud „Suheldes Eesti ettevõtjatega olen tähele pannud, et päris paljud teevad annetusi eraisikuna. See võib muu hulgas tuleneda soovist näidata aruandluses tugevaid majandustulemusi ja kasumit teenida,“ arutleb Pirkko.

Ettevõtted annetavad tema sõnul meelsasti näiteks vaimse tervise ja haridusega seotud organisatsioonidele. „On ettevõtteid, nagu näiteks ka Swedbank, kes on paika pannud enda strateegilise fookuse, milliseid algatusi toetada ning toetavad üldjuhul pikaajaliselt. Teisalt on ettevõtteid, kes teevad otsuseid ühe aasta kaupa. Vabaühendustele on lühiajaline lähenemine keeruline, sest nad peavad igal aastal valmis olema muutusteks,“ lisab ta. 

Annetuskeskkonna areng

„Ma armastan aidata“ sai tänavu juba 13-aastaseks ja lisaks annetuskultuuri edendamisele sooviti algusaastatel populariseerida ka mugavat veebi teel annetamist. „Selline kogumisviis on hästi efektiivne, raha läheb otse organisatsioonile. Läbipaistvus ja vahendustasude puudumine on väikeannetajate jaoks hästi oluline,“ usub Heateo Sihtasutuse juht. „Annetamiskeskkonna tuules on paljud organisatsioonid ka enda kodulehtedele annetamisvõimalused lisanud – oleme olnud suunanäitajaks ja seda kõike ikka hea eesmärgi nimel.“

Kui Pirkko saaks midagi veel annetamise teemal soovida, siis seda, et püsiannetajate hulk kasvaks. Muide, kas teadsid, et annetades 15 eurot igal kuul, oled juba Eesti 15% suurimate annetajate seas?

 

Brenda Parbus, Merje Klopets/ Swedbank

Back